onsdag 6. juni 2012

Toving

I denne oppgaven skal vi designe en tovet gjenstand som skal brukes til oppbevaring. For eksempel oppbevaring av: sminke, mobil, nøkler, blyant og mye mer. Den skal kunne lukkes slik at gjenstanden ikke ramler ut.
Det første vi gjorde i oppgaven her var at vi fikk en intro om ull som materiale og ulike toveteknikker. Etter at vi hadde fått vite mer om dette fikk vi beskjed om å prøve oss på å tove flak og kule. Slik at vi fikk se hvordan ulla oppførte seg ette at du hadde fått vann og såpe på. Og det var veldig viktig at vannet var varmt hele tiden for hvis ikke ville ikke fibrene settes sammen og alt ville bare løsnet.
Når dette var gjort fikk vi endelig laget noen skisser for å finne ut hvilken oppbevarings ting vi ville tove. Skissene skulle vise ett ferdig produkt, hva du tenker, funksjonen på gjenstanden, farge, størrelse (siden den krymper med 30 %) og dekor.
Jeg bestemte meg for å tove en sminkepung til sminken min siden den jeg har hjemme var begynt å bli veldig utslitt og gammel. Så for å finne ut hvor stor jeg ville ha den måtte jeg lage en mal som jeg skulle tove rundt, og siden ulla krymper alt etter som hvor hardt du tover måtte vi legge på ca 1,5 cm på hver av sidene. Etter hvert som jeg begynte å tove ble vanne kaldt og jeg måtte klemme ut det kalde for at varmen i det hele tatt skulle tas opp i ulla. Når du tover er det veldig viktig at du ikke legger ulla samme veien for da vil ikke fibrene hekte seg sammen. Så derfor legger du dem rett ene veien og over den andre.
Problemet mitt var at ulla ville ikke sette seg sammen når jeg tovet så jeg måtte bruke mye kraft etter hvert og mye tid, så tiden gikk litt fra meg. Slik at når jeg kom til slutten der jeg skulle dekorere ble tiden litt knapp. Men fikk det til tilslutt, heldigvis.








Materiale:
     ·        Ull
     ·        Grønnsåpe
     ·        Varmt vann
     ·         Diverse til detaljer
     ·        Mal
     ·        Perler
               

Kompetansemål:
         ·      Eksperimenter målrettet med teknikk, form, farge, materiale og redskaper.
  •   Utfør grunnleggende håndverksarbeid ut fra egen kunnskap.


Egenvurdering:
Jeg fikk lært veldig mye av oppgaven her. Spesielt om ull. Det var veldig gøy å få prøvd seg på å tove sammen gjenstanden og å se hvordan resultatet ble. Pluss at det som er, er at du å kan holde på med dette hjemme og om du har ull ,varmt vann og grønnsåpe. Lykke til. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar