torsdag 7. juni 2012


Skrift

I skriftoppgaven skulle vi lære om forskjellige måter man kunne skrive på. Hvordan skrift forandrer seg og at man kunne bruke andre materialer å skrive med enn hva vi er vant til. Det første vi gjorde var at vi tok et A4 ark der vi limte på forskjellige ark der skulle vi skrive med mange forskjellige materiale på. Det var alt fra blyant til spiker. Og det viste seg at man kan egentlig skrive med hva som helst, det er bare fantasien som stopper deg.

Oppgaven var delt opp i to deler. Den første delen skulle vi lære oss å bruke ulike papirtyper, redskaper og materialer for å skrive med. Vi skulle bruke majuskler (store bokstaver) og minuskler (små bokstaver) og prøv ut mye forskjellig, med andre ord vær utprøvende. I del to skulle vi designe vårt eget motiv til t- skjorte. Der skulle vi bruke det vi hadde lært i del en til og designe et bilde eller et motiv som skulle trykkes på t- skjorten.

Det tok litt tid før jeg fant ut hva det var jeg ville ha på t-skjorten min, men ble veldig fornøyd når jeg endelig fant det ut. Siden jeg hadde drevet å fikse motivet på ark måtte jeg først få det ut på transparent som er blanke ark du kan legge oppå t-skjorten for å finne ut om det er slik du vil ha det eller om du må gjøre om hele greia. Når du har funnet ut av dette måtte vi skanne det inn på kopimaskina og sende det over på mail. Fra mailen kunne vi lagre bilde og eventuelt redigere det i Photoshop om vi ville forbedret det. Når vi var blitt fornøyd med resultatet skulle vi printe det ut på transfer ark. Som etter på skulle bli strøket på T-skjorten vi hadde kjøpt.

Når jeg skulle stryke på motviet mitt klarte jeg og stryke forlenge siden transfer arket ikke ville sitte på ordentlig slik at t-skjorta ble brun, også viste det seg at jeg ikke hadde fått med hele trykke så måtte begynne på nytt, men resultatet endte opp bra.



                                 






Materiale:
     ·        Tynne ark
     ·        Tykke ark
     ·        Blekk
     ·        T-skjorte
     ·        Maling
     ·        Photoshop
     ·        Tegnestifter
     ·        Transferark
     ·        Transparentark

Kompetansemål:
     ·        Konkretisere og begrunne egen idè, egen arbeidsprosess og eget produkt.
     ·        Bruk farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemt uttrykk i produktet.
     ·        Eksperimenter målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper.
     ·        Bruk digitale verktøy i praktisk arbeid med håndverksprodukt og tjenester.

Egenvurdering:
Jeg syntes at oppgaven var helt grei, men at det varte litt for lenge. Så følte vel at det ble litt kjedelig etter hvert. Men jeg lærte veldig mye om skrift og hvordan man skal prøve ut andre måter å skrive på en den du er vant til og bruke hver dag. Ble veldig fornøyd med hvordan t-skjorten min ble selv om jeg klarete og ødelegge den første, ved at den ble brun og sånn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar