torsdag 8. desember 2011

Utplassering

I to uker skulle vi være utplasser på et yrke innenfor design og håndverk. Jeg var utplasser i Stjørdal på et verksted som heter Galleri Juul. Der skulle jeg få prøvd meg som gullsmed. En gullsmed er en som spesialiserer seg i arbeid med edelmetall som f. eks smykker. De tre viktigste hoveddelene er filing, lodding og pussing. Under opplegget lagde jeg tre forskjellige smykker:

Det første var ett armbånd som skulle være inspirert av noen smykker som hun ene nede på verkstedet hadde lagd.




Den andre oppgaven var og å lage ett armbånd men fokuset på denne skulle være låsen. For det var nemlig låsen som skulle være smykket.






Den siste oppgaven jeg hadde var å designe og lage min egen forbokstav (L) Det som jeg likte med denne oppgaven var at jeg fikk lov til og bestemme selv hvordan jeg ville at produktet skulle bli uten at noen skulle si at det jeg gjorde ble feil.










Igjennom begge disse har jeg holdt på med voksing, dette var for å få en liten avveksling i fra sølvarbeidet. Til å begynne med var det veldig vanskelig, men da jeg først kom inn i hvordan det skulle gjøres ble det ganske enkelt.
Jeg er rimelig sikker på at gullsmed er ett yrke jeg gjerne kunne ha tenkt meg å holdt på med når jeg er ferdig med skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar